woensdag 9 november 2022



Drie jaar lang ben jij,

Ja, jij... 

Mijn innerlijke dialoog geweest


Het is te zeggen

Drie jaar lang was jij degene

Met wie mijn innerlijke ik

Stiekem converseerde


Drie jaar lang

Was jij het 

Die geduldig naar me luisterde

Knikte

Zo nu en dan een troostend woordje bracht 


Drie jaar lang 

Was jij geduldig

Was je lief voor mij

Zonder ooit maar iets te doen


Je luisterde 

Wel duizend keer

En telkens weer maar nôg een keer


Hoe ik uitlei 

Dat ik,

Om ik weet niet welke reden, 

Plots, in drie keer, 

Zomaar op je bleek te vallen


Je luisterde vanop de zetel

Ik vertelde 

Telkens weer opnieuw, zittend op de grond

Een volle pot met thee erbij

Thee, bijna zo geduldig als jij


Of je suiker nam 

Heb ik nooit geweten

Maar je luisterde wel alle duizend keren

Hoe ik uitlei

Dat ik me best behoorlijk schaamde 


Dat ik uitlei

Dat ik dit zelf helemaal niet gewild had

En eigenlijk nog steeds niet wou


Dat ik jou eigenlijk

Wel gewoon wel leuk vond 

Maar dat plots

De grond onder mij verdween

Toen ik dacht : ze zal toch heus niet lesbisch zijn?! 


Dat de regenwolken 

Donderend en bliksemend

Op en rond en in mijn hoofd kwamen te vallen

Knallen 

Toen ik dacht, ze is het lief van hém...


Wat helemaal niet was

Je had domweg

Gewoon dezelfde naam als haar

Of zij had die van jou


Hoe ik (strike three, intussen) 

Op een feestje plots met jou alleen stond

En ik niks beters

Niks ànders kon bedenken 

Niks anders kon dan stamelen

'Kijk, dit is mijn zus'... 

Waarna je snel weer naar een ander feestje wou


...  ... ... 


Jij hebt in mijn gedachten

Duizend keer 

Dat vermaledijde

Drievoudige verhaal aanhoord 

Geduldig, lief, vanzelf


Dat mag stoppen... 


Voor jou 

Voor mij

Voor alles, iedereen, 

Voor ons allebei


Jij kon er nooit aan doen

Was niet eens van de partij... 


...  ... ... 


Een keer

Misschien

Wil ik dat verhaal 

Ooit nog wel een keer vertellen


In het echt, 

Met jou erbij


Binnen veertig jaar ofzo

Wanneer je 

Met je dochter

En je kleinkinderen

Op een bankje zit te picknicken 

En ik 

Heel toevallig daar passeer


Dat ik dan 

Je kleinkinderen

Gedurende twee minuten kan vermaken 

Met een verhaaltje 

Uit de tijd dat Oma nog heel jong was 

En lang nog niet gehuwd


Hoe ze toen,

In mijn gedachten 

Zo lief en zo geduldig was met mij

Zoals ze dat ook nu weer is 

Met jullie, kleine grut 


Kijk maar, Oma schenkt de thee

Oma legt een tafelkleed

Smeert sandwiches en pistolets

Oma luistert in stilte ook weer mee


Dan vertel ik

Hoe Oma toen, 

Net als nu

De thee uit schonk, en geduldig naar me luisterde, 

Die ene keer, die één-en-duizend keer,

En telkens weer 


Want jullie Oma is altijd al

Heel lief geweest... 

Geduldig ook

Vanzelf...


Jullie hebben, dat weet ik echt wel zeker, 

De liefste oma ooit, 

Hoezee !!



(dd 9 november 2021).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten